Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.04.2014 20:47 - КАК МЕДИИТЕ МАНИПУЛИРАТ ОБЩЕСТВЕНОТО МНЕНИЕ
Автор: pesho Категория: Политика   
Прочетен: 842 Коментари: 0 Гласове:
1



КАК МЕДИИТЕ МАНИПУЛИРАТ ОБЩЕСТВЕНОТО МНЕНИЕ Медиите са най-силния инструмент за формиране и манипулиране на общественото мнение, мнозина от Вас са забелязали някои от похватите, които се използват за тази цел

image

„Съзнателното и интелигентно манипулиране на организираните навици и мненията на масите е важен елемент в демократичното общество. Тези, които манипулират този невидим механизъм на обществото представляват невидимо правителство, което е истинската управляваща сила на страната ни.“  

Едуард Бернайс

 

Едуард Бернайс  е малко известен, но изключително влиятелен манипулатор на общественото мнение в САЩ през 20 век. Племенник на Зигмунд Фройд, Бернайс използва на практика идеите на чичо си за безсъзнателните, ирационални човешки импулси, за да ги впрегне в услуга на корпоративни интереси, и така да подтикне масите да консумират продукти иуслуги основаващи се не на рационални нужди, а ирационални желания. Считан е от мнозина за автор термина „PR“ („Public Relations“, или „връзки с обществеността“) и негов пръв експлоататор.

Методите са едни и същи не зависимо дали говорим за българските медии или за чуждите. Манипулирането на общественото мнение е първата й най-важна грижа на управляващата класа по света. И ако в тоталитарните държави това с тава с директна цензура и пропаганден апарат, то в демократичните общества медиите са привидно независими, но чрез множество похвати в крайна сметка те манипулират общественото мнение по определен начин. Забелязвате ли, че още преди да бъде избран един политик за премиер или президент той има предизборни кампании, които включват участия в предизборни дебати по медиите. Именно още преди да бъде избран всеки кандидат започва посредством медиите включително и с тяхна помощ да манипулира обществото. 

Най-същественото е подменянето на важните теми за обществото. Това става чрез умишленото им „омаловажаване“ и мощна бомбардировка от новини за битова престъпност, новини от типа „любопитно“ и подобни.

Споменах, че политиците манипулират общественото мнение с помощта на медиите. Това например става също и когато се създават изкуствени скандали, с които медиите занимават обществото седмици, дори месец, докато не дойде някой друг изфабрикуван скандал. Под носа на обществото може да се вземат какви ли не решения, да се направи какво ли не, но това няма да е топ-новина, топ-новина за медията е сензацията, а когато сензацията е продиктувана от властимащите се получава една класическа манипулация на обществото. 

По света медиите манипулират хората, но в България много издания и тв-канали са откровенно поръчкови. Както по света, също и тук, се наблюдава тендеция корпорациите които контролират мнозинството медии да намаляват. Тоест медиите биват узурпирани от най-силните корпорации. 

image

Броя корпорации, които управляват медиите в САЩ – наблюдава се тенденция на монополизиране на медиите през годините. Положението в България е същото.

Относно най-важните събития медиите са изключително взискателни. 

В България разбира се, както всяко друго негативно явление всичко е в по-голям мащаб.  Страната ни се намира на последно място по свобода на словото в Европа в ранглистата на “Репортери без граници”, а през май 2012 г. американската организация „Фрийдъм хаус“ е наредила България на 78-о място в света по този показател след страни като Бенин, Гвиана, Намибия и Източен Тимор. Наред с класическите манипулации в България ежедневно се пръкват поръчкови статии, издания и дори цели тв-канали, обслужващи определена политическа сила. 




Гласувай:
1


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: pesho
Категория: Спорт
Прочетен: 337425
Постинги: 167
Коментари: 173
Гласове: 343
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930